Hitlers monstertank

För länge sedan läste jag i ett nummer av Bonniers Världens Historia om en jättelik pansarvagn som Hitler hade drömmar om att skapa. Det var fascinerande att läsa om hur han "tänkte" och spekulerade kring hur en maskin på 1.500 ton skulle förinta hela nationer med sin gigantiska fetingkanon. Det roligaste av allt är att se helvetesmaskinen på en bild där den jämförs storleksmässigt med människor och även de mindre modellerna han ville göra. Maskinen som står längst till vänster var en Sovjetisk stridsvagn som skapades för att användas i bruk, till skillnad från Ratte och Monster. Maus som står näst längst till vänster var en prototyp som skapades i två exemplar, men den var för tung, stor och klumpig för att kunna ta sig fram genom träskmarker och annan våt terräng. Den sjönk bara helt enkelt och därför gav de upp det projektet.
   Jag har länge letat runt i huset efter just den där artikeln, men har aldrig lyckats hitta den. Jag hittade den på internet istället! Score! Nedan ser du bilden som jag pratar om, den som får en att skratta och fundera på hur fan Hitler ens kunde få idén om megaspektaklet. Jag menar, kolla bara på den!!!

Jag föreslår att du klickar på bilden för att göra den större.



Jag och Johannes började en gång prata om Monstertanken och vi kom på hur det skulle bli ifall den hade skapats. Du förstår, eftersom jorden inte räknat med att något så stort som detta skulle skapas kunde den aldrig förbereda sig för tyngden. När den sista bulten blivit ditskruvad skulle jorden förflyttats genom rymden några meter just pga detta problem som den aldrig hade räknat med. Oh, btw, jorden planerar och tänker precis som vi människor. Inte människor som Hitler dock...


Kommentarer
Postat av: Mstrn

tänker genast på star wars och "dödsstjärnan", man hade kunna tänka tanken att Hitler såg på för mkt science fiction.. men ja "Episode IV: A New Hope" släpptes ju 1977.. damn (och ja, jag googlade när WW2 slutade och när filmen släpptes.. jag är ingen historiker..)

2010-03-20 @ 01:15:11
Postat av: Philip

Haha, jag som gick Historia C vet dock hur det gick till ;)

2010-03-20 @ 02:13:46
Postat av: Alexander

Men Matte lilla gubben du vet väl ändå att WW2 var långt före Star Wars??!?!?!?!?!?!?!?!?!!?

2010-03-20 @ 10:15:51
URL: http://alexandersemo.blogg.se/
Postat av: Mstrn

ehm, jag var iallafall nog osäker så att jag kände mig tvungen att säkerhetskolla

2010-03-20 @ 11:43:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0